Techniki radzenia sobie ze stresem

Czym jest stres i jak sobie z nim radzić?

Stres jest reakcją organizmu na sytuacje, kiedy musimy dostosować się do nowych warunków lub na nie zareagować. Jest doświadczeniem, które może wynikać z powodu sygnałów wysyłanych z otoczenia, naszego ciała lub własnych myśli. Nawet pozytywne wydarzenia, takie jak awans, zakup domu czy narodziny dziecka mogą powodować wzrost poziomu stresu.

W jaki sposób stres wpływa na zdrowie?

Ciało ludzkie jest zaprojektowane do odczuwania stresu i reagowania na niego. Emocje, które wywołuje stres, mogą być pozytywne, motywujące, ostrzegawcze, a także przygotowujące do ucieczki przed niebezpieczeństwem. Stres staje się niebezpieczny dla zdrowia, gdy osoba jest stale pod jego wpływem, mierząc się z różnymi wyzwaniami, bez możliwości uwolnienia napięcia i relaksu, gdy nie ma przerw pomiędzy kolejnymi stresorami. W rezultacie, taka osoba jest w trybie stałego czuwania. System nerwowy człowieka potrafi reagować na stres w różny sposób na wyjątkowe sytuacje zagrożenia. Jednakże, jeśli organizm jest długotrwale wystawiony na stresogenne czynniki, jego sposób reagowania może być aktywny długo po usunięciu danego czynnika z otoczenia. Przykładową sytuacją może być np. bardzo stresująca praca, gdy nawet po powrocie do domu myśli krążą wokół zadań i obowiązków związanych z zawodowymi sprawami, które wywołują wysoki poziom stresu.

Zbyt długa ekspozycja na czynniki stresujące może wywoływać negatywne skutki dla organizmu- zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Po czym poznać, że doświadcza się stresu?

Objawy fizyczne:

  • ból głowy
  • napięcia mięśni
  • szczękościsk
  • nudności
  • bóle brzucha
  • nadmierna potliwość
  • przyśpieszony oddech
  • zwiększony lub zmniejszony apetyt
  • bezsenność lub hiperinsomnia

Objawy psychiczne:

  • trudności w koncentracji
  • rozdrażnienie
  • wybuchowość
  • częste zmiany nastroju

W jaki sposób specjalista pomaga radzić sobie ze stresem?

Często zdarza się, że występuje wiele trudności w przypadku długiej ekspozycji na stresujące czynniki. Problemy z tego wynikające mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie, znacząco je utrudniając, a także zaburzając relacje społeczne. Wsparcie psychologiczne jest czymś, co może znacząco pomóc w takiej sytuacji.
Jeśli zmagasz się z objawami związanym ze stresem, nie musisz cierpieć w samotności. Zgłaszając się do nas, wykwalifikowany personel pomoże Ci uporać się ze swoimi trudnościami. Zarówno psycholog, jak i psychoterapeuta będą w stanie postawić trafną diagnozę i ułożyć skuteczny plan pomocy psychologicznej oraz psychoterapeutycznej, w zależności od potrzeb. Dzięki technikom redukcji stresu, które zaproponuje Ci psycholog, będziesz w stanie poradzić sobie z długotrwałymi skutkami stresu, a także nauczyć się kontrolować jego wpływ na swoje życie w przyszłości. Psycholog posiada wiele narzędzi, dzięki którym łatwiej będzie pokonać Ci bariery, które blokują Twój spokój, a także takie, które nauczą Cię redukować poziom stresu do poziomu, który zapewni Ci normalne funkcjonowanie oraz przywróci radość z życia, pomimo występowania stresujących bodźców. Techniki, które są stosowane przez wielu psychologów, to m.in. treningi relaksacyjne, ćwiczenia oddechu oraz praktyka uważności. Psycholog pomoże także odnaleźć przyczynę, dlaczego stres tak bardzo na Ciebie wpływa- czasem to czynniki, za które sami odpowiadamy, są powodem trudności w radzeniu sobie ze stresem. Może to być np. nieharmonijny rozkład dnia, nieodpowiednia dieta, brak czasu na regenerację. Z pewnością rozmowa z psychologiem będzie pomocna, a w niektórych przypadkach pomocna może być również psychoterapia. W przypadku odnalezienia przyczyny np. w bardzo stresującej pracy, dobrym pomysłem byłoby także skorzystanie z oferty doradztwa zawodowego, dzięki czemu dostrzeglibyśmy inne możliwości zawodowe na miarę naszych kompetencji, które nie będą aż tak stresującym czynnikiem w życiu.

Elementy, które mogą pojawić się na spotkaniu:

  • dokładny wywiad, w celu dokładnej diagnozy oraz spersonalizowanego planu pomocy oraz wsparcia
  • część teoretyczna, czyli psychoedukacja na temat stresu, jego wpływowi na nasze funkcjonowanie, a także możliwościach radzenia sobie z nim
  • praktyczne ćwiczenia, do zastosowania zarówno w celach profilaktycznych, jak i w sytuacjach potencjalnego momentu stresu