Leczenie bezsenności

Wiele osób doświadcza od czasu do czasu problemów ze snem. Zwykle jest to związane ze stresem, podróżami, chorobami albo innymi tymczasowymi zakłóceniami, które wpływają na codzienną rutynę. Jeśli jednak problemy ze snem zdarzają się regularnie i zakłócają dzienny rytm, możliwe, że są to zaburzenia snu. Cierpi na nie około 10% społeczeństwa. Do najbardziej rozpowszechnionych zaburzeń snu należy bezsenność. Czy leczenie bezsenności jest możliwe? Czy istnieje jedna skuteczna metoda na leczenie bezsenności?

Czym jest bezsenność?

Bezsenność jest zaburzeniem, które wpływa na zdolność do jakościowego długiego snu, który przynosi realny odpoczynek i regenerację dla organizmu. Normalnym są okazjonalne wahania w zakresie snu, jednak jeśli regularnie pojawiają się noce prawie całkowicie pozbawione snu, lub sen nie przynosi żadnego odpoczynku, a wręcz przeciwnie, nadal mamy ochotę spać w ciągu dnia- wskazuje to na trwałe problemy ze snem. Stałe zmęczenie i brak wypoczynku przynoszą psychice frustrację i rezygnację.
Wpadamy w ten sposób w cykl, który ma poważne konsekwencje zdrowotne dla naszego organizmu. Brak snu w ciągu nocy powoduje brak energii w ciągu dnia, jednak z nadejściem wieczora, mimo silnego zmęczenia, znowu pojawia się problem z zaśnięciem.

Jak rozpoznać u siebie objawy bezsenności i problemów ze snem?

– poczucie irytacji i senności w ciągu dnia
– trudność w trzeźwym myśleniu podczas statecznych działań, takich jak oglądanie telewizji czy czytanie książki
– trudności w koncentracji
– bliscy sygnalizują, że wygląda się na zmęczonego
– spowolnione reakcje na bodźce z zewnątrz
– chęć na drzemkę prawie każdego dnia
– potrzeba dostarczenia organizmowi kofeiny, by efektywnie działać

Jeśli dostrzegasz u siebie którykolwiek z tych objawów, wskazuje to na konieczność konsultacji ze specjalistą. Leczenie bezsenności jest możliwe i efektywne!

Czy należy podejmować leczenie bezsenności?

Ignorowanie objawów wysyłanych przez ciało i nie podjęcie leczenia bezsenności może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, np. depresji i zaburzeń lękowych, a także prowadzić do wzrostu masy ciała, wypadków samochodowych, niskiej efektywności w pracy, zaburzeń pamięci oraz problemach w relacjach z innymi. Szacuje się, że osoby cierpiące na depresję mają 10-krotnie większe szanse na cierpienie z powodu bezsenności w porównaniu z osobami zdrowymi.
Jeśli osoba cierpiąca na problemy ze snem chciałabym cieszyć się zdrowiem, osiągać swój potencjał i czuć się dobrze, leczenie bezsenności jest pierwszym krokiem by powrócić do formy.

Leczenie bezsenności

Jak leczyć bezsenność? To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością leczenie bezsenności powinno rozpocząć się od dokładnego sprawdzenia możliwych przyczyn jej wystąpienia. Bezsenność może być zarówno powodem, jak i przyczyną, dla której występują inne zaburzenia, takie jak depresja lub zaburzenia lękowe. Warto skonsultować ze specjalistą swoje problemy ze snem- pytanie „jak leczyć bezsenność” jest jednym z najczęściej zadawanych w gabinetach psychologicznych. Problemy ze snem występują w przypadku większości zaburzeń psychicznych, jednakże mogą być również zaburzeniem samym w sobie.

Leczenie bezsenności opiera się głownie na kompleksowym podejściu, zarówno ze strony fizycznej, jak i emocjonalnej oraz poznawczej.
Cokolwiek jest jej powodem, leczenie bezsenności może być wspomagane przez kilka czynników. Ustalenie wieczornej rutyny, rezygnacja z używania wszelkiej elektroniki na co najmniej godzinę przed snem (telewizor, telefon), zmiana dziennych nawyków (więcej czasu na świeżym powietrzu to tylko kilka z podstawowych zasad, by wspomóc leczenie bezsenności. Nauka technik relaksacyjnych, prawidłowego oddychania, a także treningi uważności (mindfulness) również mogą być odpowiedziami na pytanie, jak leczyć bezsenność, a przynajmniej jak skutecznie to leczenie wesprzeć. W wielu przypadkach także podjęcie psychoterapii jest skuteczną metodą leczenia bezsenności- ułożenie spraw w głowie, które sprawiają nam trudność, emocjonalne zrozumienie postępowania zarówno swojego, jak i innych, przynosi spokój i ulgę dla psychiki, co w konsekwencji może prowadzić do poprawy snu i wpłynąć pozytywnie na leczenie bezsenności.