Czym są zaburzenia lękowe?

Czym są zaburzenia lękowe?

Poczucie lęku pojawia się u każdego z nas. Jego odpowiedni poziom, wraz z dawką stresu, wpływają na nasze funkcjonowanie. Stres i lęk są nam wręcz potrzebne do prawidłowego określania sytuacji, w której się znajdujemy (mogą nas np. ostrzec, że jesteśmy w niebezpieczeństwie i pora uciekać). Jednak w jaki sposób określić, kiedy „zwykły” lęk staje się chorobą?

Lęk to inaczej zamartwianie się o przyszłe wydarzenia. Niektórzy nazywają to depresja lękowa. Okresowe odczuwanie lęku jest normalne i naturalne, szczególnie, gdy mierzymy się z różnymi trudnościami lub czekają nas nowe, nieznane dotąd aktywności. Jednakże, jeśli doświadczamy stanów lękowych regularnie lub czujemy się przytłoczeni własnym lękiem, nieadekwatnym do sytuacji, może to wskazywać na występowanie zaburzeń lękowych.

Zaburzenia lękowe dotykają około 10% ludzi. Występują one dwa razy częściej u kobiet niż u mężczyzn i zwykle dają o sobie znać już przed 25 rokiem życia. 

Zaburzenia lękowe – rodzaje

Istnieje kilka rodzajów zaburzeń lękowych / depresja lękowa:

-lęk uogólniony

-fobie specyficzne

-lęk społeczny

-lęk separacyjny

-ataki paniki

-mutyzm selektywny

Trudności

Zaburzenia lękowe mogą bardzo utrudniać funkcjonowanie.  Obawa przed wystąpieniem stresującego wydarzenia może hamować przed podejmowaniem różnych aktywności. Jeśli np. boimy się otwartych przestrzeni, możemy stopniowo ograniczać nasze wychodzenie z domu. Takie zachowanie, czyli unikanie stresorów, przynosi niestety odwrotny skutek- lęk, zamiast maleć, rośnie.

Zaburzenia lękowe leczenie

Najczęściej stosowaną metodą leczenia zaburzeń lękowych (np. depresja lęowa) jest psychoterapia, a także zmiana stylu życia, dbanie o siebie i swoje zdrowie psychiczne. W niektórych przypadkach, włączenie farmakologicznego leczenia. Niestety, bez podjęcia jakiegokolwiek leczenia, zaburzenia lękowe będą narastać. Wszelkie formy relaksacji, techniki oddychania mogą działać wspomagająco w naszych stanach lękowych. Ważne jest także, by nie unikać stresujących sytuacji. Takie zachowanie jedynie wywoła większe poczucie lęku. Stopniowe przyzwyczajanie się do sytuacji, która napawa nas lękiem, daje nam siłę do zmierzenia się z kolejnymi lękami. Jeśli uda nam się oswoić jedno trudne wydarzenie, z kolejnym pójdzie nam łatwiej. W wielu przypadkach pomocy specjalisty (np. psychoterapeuty lub psychologa) jest niezbędna. Więcej na temat zaburzeń lękowych w artykule.

Zaburzenia lękowe
Depresja lękowa

Umów się do specjalisty:

+48 736 00 90 90 Zapisz się online