Pułapka rozwiązywania problemów przez działanie

Pułapka rozwiązywania problemów przez działanie

Pułapka rozwiązywania problemów przez działanie

Jednym z najbardziej popularnych sposobów radzenia sobie z problemami psychicznymi, jest przejście w „tryb działania”. Polega to na tym, że napotkawszy jakąś trudność, chcemy jak najszybciej sobie z nią poradzić. Staramy się wymyśleć skuteczne sposoby wyjścia z tej sytuacji, jak poradzić sobie z depresją zmienić to jak się czujemy, zmienić coś w sobie, w swoim stylu życia itp.  Wydaje nam się, że dzięki umiejętności krytycznego i analitycznego myślenia jesteśmy w stanie rozwiązać dręczące nas zmartwienia i wątpliwości. Tak samo jak zdolność analizy pozwala nam rozwiązywać skomplikowane problemy zewnętrzne np. w naszej pracy, oczekujemy, że będzie tak samo skuteczna przy problemach wewnętrznych. Niestety, nie jest to takie proste.

W przypadku nastrojów, często polega to na tym, że koncentrujemy się na tym jak powinniśmy się czuć w danej chwili, jak powinniśmy się zachowywać. Jednak gdy pomyślimy sobie: „To piękny dzień, świeci słońce. Powinienem być szczęśliwy!” efekt będzie raczej odwrotny od zamierzonego. Racjonalne argumenty nie mają siły przebicia, jeżeli chodzi o nasze uczucia. Nie jesteśmy w stanie logiką i perswazją przekonać się do tego, żeby czuć coś, czego nie czujemy.

Kiedy nasz tryb działania okazuje się nieskuteczny, wpadamy w pułapkę krytyki i oskarżeń – Co jest ze mną nie tak? Dlaczego z niczym sobie nie radzę? Wydaje nam się, że jesteśmy nieskuteczni, podczas gdy tak naprawdę, po prostu korzystamy ze złej strategii. W przypadku depresji, czy innych zaburzeń nastroju, to nie działanie jest nam potrzebne.

Umysł w trybie działania nam nie odpuszcza, gdyż według niego najważniejszą sprawą jest rozwiązanie naszych trudności, wszystko inne schodzi na drugi plan. Próbujemy sobie pomóc, w nieskończoność roztrząsając naszą sytuację. W efekcie możemy na długi czas utknąć w nastroju, z którego tak bardzo próbujemy się wydostać.

Wielu ludzi wierzy, że za pomocą swoich rozmyślań będą w stanie w końcu  zrozumieć „dlaczego mi się to przydarza?” i dzięki temu się wyleczyć. Tymczasem, te ciągłe rozmyślania to mogą być objawy depresji, są częścią całego problemu, a nie jego rozwiązaniem.

Psychoterapeuta pomoże nam wyrwać się z tego błędnego koła. Pokaże nam, że zamiast trybu działania, o wiele lepiej w kwestiach naszych uczuć sprawdza się tryb bycia. Nie chodzi o to, żeby za wszelką cenę pozbyć się trudnych dla nas uczuć i nastrojów, bo to jest niemożliwe. Ważne jest żeby ich doświadczać i akceptować.

Ostatnie Wpisy

Jak wybrać psychoterapeutę II
By: admin 1 października 2018
Jak wybrać psychoterapeutę Warszawa
By: admin 1 października 2018
Uważność w leczeniu depresji
By: admin 1 października 2018
Myśli i uczucia w depresji
By: admin 1 października 2018

Add Your Comment

Darmowe porady
close slider

Darmowe porady

Skorzystaj z darmowej porady.

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, w celu zapewnienia maksymalnej wygody w jej użytkowaniu. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie plików cookies zmień ustawienia. czytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close