Myśli i uczucia w depresji

Myśli i uczucia w depresji

Myśli i uczucia  w depresji

Smutek przeradza się w depresje wtedy, gdy zamienia się w strumień raniących negatywnych myśli i uczuć. Często traktujemy uczucia, jako skutek depresji. Tymczasem tak naprawdę bywają one punktem wyjścia. Pojawienie się smutku jest początkiem całego cyklu złego nastroju, który wzmacniany jest przede wszystkim przez nasze oceniające, krytyczne myśli, które się pojawiają pod jego wpływem. Niekończąca się lista wyrzutów, pretensji i oskarżeń, które kierujemy  stronę samych siebie.

  • Dlaczego się tak wszystkim przejmuję?
  • Coś ze mną nie tak, jestem gorszy, uszkodzony. 
  • Dlaczego inni jakoś sobie radzą, a mi nic nie wychodzi?
  • Jestem ciężarem dla mojej rodziny.

Problemem nie jest to, że czasami czujemy się smutni i nieszczęśliwi – to naturalna część naszego życia. Problemem są negatywne poglądy na swój temat, które dochodzą wtedy do głosu i przejmują kontrolę nad nami. Działa tu pewien sposób funkcjonowania naszego umysłu, który uruchamia się automatycznie, nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Leczenie depresji wymaga zmiany tego sposobu działania.

Terapia depresji daję nam okazję żeby przyjrzeć się temu,  jak działa błędne koło depresji. Jak nasze myśli i uczucia wpływają zwrotnie na siebie i jakie to ma konsekwencja dla naszego zachowania. To jest ważne nie tylko dlatego, że pomoże nam uporać się z naszym aktualnym stanem. Ale zmiana naszych nawykowych schematów myślenia jest niezbędna również dla tego, żeby zapobiec nawrotom depresji w przyszłości.

Jeżeli jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że reagujemy depresją nawet na niewielkie, z pozoru nieznaczące zdarzenia, to bardzo łatwo nam będzie wrócić z powrotem na znane tory. Nawet niewielki żal albo smutek będzie uaktywniał połączenia nerwowe charakterystyczne dla naszego przeżywania i radzenia sobie z depresja. Dzieje się tak dlatego, że pod wpływem nastroju możemy wywoływać wspomnienia przeszłych sytuacji, kiedy czuliśmy się podobnie. Lekka zmiana nastroju wyzwala stare wzorce, które powstały w okresie gdy faktycznie byliśmy nieszczęśliwi, samotni, smutni, przerażeni, niezrozumiani, opuszczeni, niedocenieni i nie potrafiliśmy sobie z tym poradzić, np.  dzieciństwie. Musimy więc sobie poradzić nie tylko z aktualnym smutkiem, ale i całym bagażem cierpienia z naszego wcześniejszego życia. Jeżeli jedynym znanym sposobem jest reakcja depresyjna, to będzie nam trudno ją powstrzymać.

Podczas terapii zmianie ulegną te nasze nawykowe reakcje na zmiany naszego nastroju. Psychoterapeuta warszawa nauczy nas odróżniać, kiedy reagujemy adekwatnie do rzeczywistości, a kiedy nasze reakcje uwarunkowane są wydarzeniami i wspomnieniami z przeszłości. Dzięki temu powiększy się nasz repertuar sposobów radzenia sobie – nie tylko w znany nam, depresyjny sposób, ale bardziej konstruktywnie, co przełoży się na naszą odporność na depresję w przyszłości. Między innymi dlatego psychoterapia jest równie cenna w leczeniu depresji jak farmakoterapia.

Ostatnie Wpisy

Add Your Comment

Darmowe porady
close slider

Darmowe porady

Skorzystaj z darmowej porady.

Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, w celu zapewnienia maksymalnej wygody w jej użytkowaniu. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie plików cookies zmień ustawienia. czytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close